سئو ( SEO ) چیست؟ چرا سئو اینقدر اهمیت یافته است. این فصل سرآغازی بر آموزش تخصصی سئو است. در این مقاله به مفهوم سئو می پردازیم.به دنیای سئو خوش آمدید.
اگر قبلا درک کاملی از سئو و دلایل اهمیت آن داشته اید. ممکن است این فصل را کنار بزنید. اما به شما پیشنهاد می کنیم برای یادگیری سئو به صورت تخصصی، با ما همراه شوید.
سئو SEO چیست؟
SEO مخفف “Search Engine Optimization” است. این روش افزایش کیفیت و کمیت ترافیک وب سایت را در بر خواهد داشت. همچنین موجب در معرض قرار گرفتن نام تجاری شما از طریق نتایج موتور جستجو می شود.( البته به شکل ارگانیک – بدون استفاده از تبلیغات گوگل)
SEO طیف وسیعی از موارد را شامل می شود. از درست حدس زدن کلماتی که کاربران درون باکس سرچ گوگل تایپ می کنند گرفته تا پاسخ هایی که می خواهند دریافت کنند. یا نوع محتوایی که می خواهند بکار بگیرند. دانستن پاسخ این سوال ها به شما کمک می کند تا با افرادی که به صورت آنلاین بدنبال راه حل های شما می گردند ارتباط برقرار کنید.
اگر دانستن هدف مخاطب از سرچ زدن یک طرف سکه باشد، ارائه آن به روشی که خزنده های موتور جستجو آن را پیدا و درک کنند طرف دیگر آن است. در این مقاله می خواهیم یاد بگیرید که هر دو را انجام دهید.
اصول موتور جستجو
موتورهای جستجو ماشین های پاسخگو هستند. آنها میلیاردها قطعه محتوا را بررسی و هزاران عامل را ارزیابی می کنند تا مشخص کنند کدام محتوا به احتمال زیاد به سوال کاربر پاسخ می دهد.
موتورهای جستجو همه این کارها را با کشف و فهرست بندی تمام محتوای موجود در اینترنت (صفحات وب، PDF ، تصاویر، فیلم ها و غیره) از طریق فرآیندی به نام خزیدن و ایندکس کردن انجام می دهند. سپس آن را براساس میزان مطابقت با سرچ کاربر رتبه بندی می کند. در فصل 2 به جزئیات بیشتر خزیدن ، ایندکس کردن و رتبه بندی خواهیم پرداخت.
کدام نتایج جستجو “ارگانیک” هستند؟
همانطور که قبلا اشاره کردیم، نتایج جستجوی ارگانیک مواردی هستند که از طریق SEO موثر بدست می آیند. یعنی هزینه ای برای آن پرداخت نشده است.( تبلیغات نکرده اند.) این موارد قبلا به راحتی قابل مشاهده بودند. تبلیغات به وضوح برچسب گذاری می شدند و نتایج باقیمانده معمولا به شکل 10 لینک آبی، ذکر شده در زیر آنها بود. اما با تغییر روش جستجو، چگونه امروز می توانیم نتایج ارگانیک را تشخیص دهیم؟
امروزه صفحات نتایج موتور جستجو، که SERP نامیده می شوند، پر از تبلیغات است. برخی از نمونه های SERP شامل بخش های شاخص و کادرهایی که سوالات پرسیده شده توسط بقیه کاربران در آن است نیز می باشد. ویژگی های SERP همچنان تحت تاثیر آنچه مردم بدنبال آن هستند ظاهر می شود.
به عنوان مثال اگر “آب و هوای تهران” را جستجو کنید، به جای لینک شدن به سایتی که این پیش بینی را دارد، پیش بینی آب و هوا برای شهر تهران را مستقیما در SERP مشاهده خواهید کرد. اگر “پیتزا تهران” را سرچ کنید، نتیجه محلی متشکل از مکان های پیتزا تهران را مشاهده خواهید کرد. این بسیار به نتیجه دلخواه نزدیکتر است. برای کاربر جستجو کننده نیز بسیار راحت تر خواهد بود.
لازم به یادآوری است که موتورهای جستجو از طریق تبلیغات درآمد کسب می کنند. هدف آنها حل بهتر سوالات جستجوگر (در SERP)، بازگرداندن کاربر و نگهداشتن آنها در SERP ها برای مدت طولانی تر است.
برخی از ویژگی های SERP گوگل، ارگانیک هستند و می توانند تحت تاثیر SEO قرار گیرند. اینها شامل اسنیپت (Snippet ، یک نتیجه ارگانیک شده که پاسخی را در داخل یک جعبه نمایش می دهد.) و سوالات مربوطه، مانند “بقیه مردم نیز پرسیده اند” می شود.
شایان ذکر است که بسیاری از ویژگی های جستجوی دیگر وجود دارد. که اگر چه تبلیغات پولی نیستند، اما به طور معمول نمی توانند تحت تاثیر SEO قرار گیرند. این ویژگی ها اغلب دارای داده های به دست آمده از منابع داده اختصاصی مانند ویکی پدیا هستند.
چرا SEO سایت مهم است؟
در حالی که تبلیغات پولی، رسانه های اجتماعی و سایر سیستم های آنلاین می توانند باعث ایجاد ترافیک در وب سایت ها شوند. اکثر ترافیک آنلاین توسط موتورهای جستجو هدایت می شوند.
نتایج جستجوی ارگانیک توسط جستجوگران هوشیار بسیار بیشتر کلیک می شوند. به عنوان مثال در آمریکا از کل جستجوهای ایالات متحده فقط 2.8 از مردم روی تبلیغات پولی کلیک می کنند.
SEO همچنین یکی از تنها کالنال های بازاریابی آنلاین است. اگر به درستی رعایت شود می تواند به مرور سود زیادی برای شما به ارمغان بیاورد. اگر محتوای جامعی ارائه دهید که شایسته رتبه بندی برای کلمات کلیدی مناسب باشد. بازدید شما می تواند با گذشت زمان به طور چشمگیری افزایش یابد، در حالی که تبلیغات برای افزایش بازدیدها به بودجه مستمر نیاز دارد.
موتورهای جستجو هوشمند هستند اما هنوز هم به کمک ما نیاز دارند. بهینه سازی سایت شما به ارائه اطلاعات بهتر به موتورهای جستجو کمک می کند تا محتوای شما به درستی ایندکس و در نتایج SERP نمایش داده شود.
آیا باید یک متخصص SEO، مشاور یا شرکت را برای سئو استخدام کنم؟
بسته به میزان ترافیک، تمایل به یادگیری و پیچیدگی وب سایت خود می توانید SEO اولیه را خودتان انجام دهید. یا ممکن است به این نتیجه برسید که از یک متخصص برای راهنمایی کمک بگیرید.
اگر در نهایت به دنبال کمک متخصص هستید، بسیاری از آژانس ها و مشاوران “خدمات SEO” را ارائه می دهند. اما کیفیت کار آنها ممکن است متفاوت باشد. دانستن چگونگی انتخاب یک شرکت SEO خوب، می تواند در وقت و هزینه شما صرفه جویی کند. زیرا روش های اشتباه SEO بجای کمک به سایت شما ممکن است به آن لطمه بزند.
سئوی کلاه سفید در مقابل سئوی کلاه سیاه
سئو کلاه سفید به تکنیک های SEO در انتخاب بهترین روش ها و استراتژی هایی گفته می شود که مطابق با قانون موتور جستجو هستند. تمرکز اصلی آن برای ارائه ارزش بیشتر به مردم است.
سئو کلاه سیاه به تکنیک ها و استراتژی هایی گفته می شود که اصطلاحا سعی در دور زدن موتور جستجو دارند. گرچه سئو کلاه سیاه می تواند کارساز باشد، اما وب سایت ها را در معرض خطر مجازات یا ایندکس حذف از نتایج جستجو قرار می دهد و دارای پیامدهای منفی اخلاقی است.
وب سایت های مجازات شده، به مشاغل ورشکسته تبدیل می شوند. این فقط دلیل دیگری است که باید در انتخاب متخصص یا آژانس دیجیتال مارکتینگ سئو بسیار مراقب باشید.
موتورهای جستجو اهداف مشابهی را با صنعت سئو دارند.
موتورهای جستجو می خواهند به شما در موفقیت کمک کنند. در واقع گوگل حتی دارای یک راهنمای شروع بهینه سازی موتور جستجو است، دقیقا مانند راهنمای مبتدی. آنها همچنین کاملا از تلاش های انجمن جستجوگرها پشتیبانی می کنند. کنفرانس های بازاریابی دیجیتال، مانند Unbounce, SearchLove, MNsearch و غیره به طور منظم مهندسان و نمایندگان موتورهای جستجوی بزرگ را به خود جلب می کنند.
دستورالعمل های Google Webmaster
اصول اساسی:
-
صفحات را ابتدا برای کاربران ایجاد کنید، نه برای موتورهای جستجو.
-
کاربران خود را فریب ندهید.
-
از ترفندهایی که برای بهبود رتبه بندی موتورهای جستجو استفاده می شوند خودداری کنید. یک قاعده خوب این است که آیا شما راحت می توانید برای یک کارمند گوگل توضیح دهید که چه کاری انجام داده اید؟
-
تست مفید دیگر این است که از خودتان بپرسید “آیا این به کابران من کمک می کند؟ اگر موتورهای جستجو وجود نداشته باشند، آیا باز هم این کار را می کنم؟”
-
به این فکر کنید که چه چیزی وب سایت شما را منحصر به فرد، ارزشمند یا جذاب می کند.
مواردی که باید از آنها اجتناب کنید:
-
محتوای تولید شده خودکار
-
شرکت در طرح های لینک سازی (خرید بک لینک)
-
ایجاد صفحات با محتوای اصلی کم یا بدون محتوای اصلی(به عنوان مثال کپی شده از جای دیگر)
-
پوشاندن (Cloaking)- روشی است که سایت را از نظر خزنده های گوگل متفاوت نشان می دهد.
-
متن و لینک های مخفی
-
صفحات Doorway- صفحاتی که برای رتبه بندی مناسب برای جستجوهای خاص جهت هدایت بازدید به وب سایت شما ایجاد شده اند.
دستورالعمل های مدیر Bing
-
مواردی که بایستی رعایت کنید:
-
محتوایی واضح، عمیق، جذاب و در دسترس در سایت خود قرار دهید.
-
عناوین صفحه را واضح و مرتبط انتخاب کنید.
-
از لینک ها به عنوان نشانه ای از محبوبیت استفاده کنید.
-
نفوذ از طریق شبکه های اجتماعی می تواند سیگنال های مثبتی داشته باشند. و در بلند مدت در رتبه بندی ارگانیک سایت شما تاثیرگذار باشد.
-
سرعت و تجربه کاربری عالی UX می تواند تاثیر بسیار مثبتی داشته باشد.
-
برای توصیف تصاویر از مشخصه های alt استفاده کنید تا بینگ بتواند مطالب را بهتر درک کند.
-
-
مواردی که باید اجتناب کنید:
-
محتوای ضعیف، صفحاتی که بیشتر تبلیغات یا لینک های وابسته را نشان می دهد. در واقع بازدیدکنندگان را به سایت های دیگر هدایت می کنند، رتبه خوبی ندارند.
-
ترفندهای سواستفاده در لینک سازی مثلا خرید بک لینک می تواند موجب خارج شدن از ایندکس شود.
-
اطمینان حاصل کنید که ساختارهای URL شفاف، مختصر و متناسب با کلمات کلیدی وجود دارد.
-
URL ها را در صورت امکان توصیفی، کوتاه و غنی از کلمه کلیدی کنید. از استفاده غیر حروف در URL خود پرهیز کنید.
-
محتوای تکراری
-
استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی
-
Cloaking- پوشاندن محتویات واقعی سایت از موتور جستجو
-
رهنمودهایی برای نمایندگی تجارت محلی خود در گوگل
اگر مشاغلی که برای آن کار سئو را انجام می دهید به صورت محلی کار می کنند. فروش انجام می دهند یا خدمات را بر عهده دارند، این شرکت ها می توانند از گوگل کمک بگیرند. گوگل دستوالعمل هایی برای بایدها و نبایدها دارد.
اصول اساسی:
-
مطمئن شوید که واجد شرایط درج در فهرست گوگل برای کسب و کار خودتان هستند. شما باید یک آدرس فیزیکی داشته باشید. حتی اگر آدرس منزل تا باشد. باید رودررو مشتری یا در محل زندگی خود(مانند یک فروشگاه ) یا در محل زندگی خود (مثلا یک لوله کش) به مشتریان خود خدمات بدهید.
-
صادقانه و دقیق همه جنبه های داده های مشافل محلی خود را نشان دهید. از جمله نام، آدرس، شماره تلفن، آدرس وب سایت، دسته مشاغل، ساعات کاریو سایر موارد.
مواردی که باید از آن ها اجتناب کنید:
-
ایجاد لیست های گوگل برای کسب و کارهایی که واجد شرایط نیستند.
-
نمایش نادرست هر یک از اطلاعات اصلی کسب و کار شما. از جمله پرکردن نام تجاری خود با کلمات کلیدی جغرافیایی یا خدماتی، یا ایجاد لیست برای آدرس های جعلی.
-
استفاده از صندوق های پستی یا دفاتر مجازی به جای آدرس های معتبر فیزیکی.
-
هزینه زیادی بخاطر عدم خواندن جزئیات دقیق دستورالعمل های گوگل.
تحقق قصد کاربر
به جای اینکه این دستوالعمل ها را نقض کنید، سعی کنید با رعایت این موارد رتبه بندی خود را بالاتر ببرید. بر درک و تحقق اهداف کاربر تمرکز کنید. وقتی کاربری دنبال چیزی می گردد نتیجه مطلوب را بدست آورد. خواه جواب سوال باشد یا بلیط کنسرت یا عکس گربه. محتوای مورد نظر ” قصد کاربر” باشد.
اگر شخصی جستجوی “گروهها” را انجام دهد. آیا هدف او یافتن گروههای موسیقی، گروه های عروسی یا چیز دیگری است؟
وظیفه شما به عنوان سئوکار این است که به سرعت محتوای مورد نظر خود را در قالبی که آنها می خواهند در اختیار کاربران قرار دهید.
انواع معمول کاربر:
-
اطلاعاتی: جستجوی اطلاعات. مثال: “بهترین نوع دوربین برای عکاسی؟”
-
پیمایش: جستجو برای یک وب سایت خاص. مثال: “apple”
-
معامله ای: جستجو برای خرید کالا. مثال: “معامله لپ تاپ”
با جستجوی کلمه کلیدی مورد نظر خود و ارزیابی SERP فعلی، می توانید نگاهی اجمالی به قصد کاربر داشته باشید.
همچنین ارزیابی کنید که رقبای عالی رتبه شما در حال حاضر چه محتوایی را ارائه نمی دهند؟
ارائه محتوایی مرتبط و با کیفیت در وب سایت شما به شما کمک می کند تا در نتایج جستجو رتبه بالاتری داشته باشید. و مهمتر از آن، اعتبار و اعتماد را برای مخاطبان تان ایجاد می کند.
قبل از انجام هر یک از این اقدامات، ابتدا اهداف وب سایت خود را برای اجرای یک برنامه استراتژیک SEO درک کنید.
اهداف وب سایت/ مشتری خود را بدانید
هر وب سایت متفاوت است، بنابراین برای درک واقعی اهداف تجاری یک سایت خاص وقت بگذاری. این نه تنها به شما کمک می کند تا مشخص کنید چه چیزی را برای ردیابی انتخاب کنید، بلکه در پیدا کردن نقاط گفتگو برای مذاکره درباره پروژه های SEO با مشتری، رئیس و غیره هم کمک می کند.
KPI های شما ( شاخص های کلیدی عملکرد) برای اندازه گیری بازده سرمایه گذاری در سئو چگونه خواهد بود؟
به عبارت ساده روش شما برای اندازه گیری موفقیت در تلاش های جستجوی ارگانیک چیست؟ اگر بخواهید آن را ارگانیک کنید:
برای وب سایت ———— SEO KPI اصلی من ———— است.
در اینجا چند KPI رایج برای شروع وجود دارند:
فروش
دانلودها
ثبت نام از طریق ایمیل
ارسال فرم تماس با ما
تماس های تلفنی
SEO می تواند به وب سایت شما کمک کند تا در نتایج جستجو رتبه بالاتری داشته باشید و در نتیجه بازدید بیشتری را به وب سایت شما هدایت کند. اما رتبه بندی و ترافیک فقط وسیله ای برای رسیدن به هدف هستند. اگر هیچ کسی به سایت شما مراجعه نکند، در رتبه بندی کاربرد کمی دارد. اگر این بازدیدها به افزایش سود تجاری شما منجر نشود، اثرگذار نیست.
به عنوان مثال، اگر شما یک سایت تولیدی داشته باشید. کدام یک را ترجیح می دهید:
حالت اول: 1000 بازدید کننده ماهانه و 3 نفر فرم تماس را پر می کنند.
حالت دوم: 300 بازدید کننده ماهانه و 40 نفر فرم تماس را پر می کنند.
اگر از SEO برای هدایت بازدید به سایت خود برای هدفتان استفاده می کنید، مطمئنا گزینه دوم را انتخاب خواهید کرد. قبل از شروع SEO اطمینان حاصل کنید که اهداف تجاری خود را مشخص نموده اید. سپس از SEO برای کمک به رسیدن به آن هدفها استفاده کنید، نه برعکس.
SEO اگر بخوبی اجرا شود، به مشاغلی که هدف واقعی برای موفقیت را می دانند، بسیار کمک خواهد کرد.
این مقاله به شما کمک می کند تا در موتورهای جستجو، داده محور باشید.
یک فنجان قهوه تهیه کنید و با ما به فصل دوم (موتورهای جستجو چگونه کار می کنند?) بیایید.