سئو مخفف Search Engine Optimization است. به معنای بهینه سازی موتورهای جستجو می باشد. سئو در واقع به معنای افزایش مقدار و کیفیت ترافیک وب سایت شما از طریق نتایج جستجو می باشد.
برای درک معنای واقعی سئو بیایید این تعریف را تجزیه و تحلیل کنیم و همه بخش ها را بررسی نماییم:
1- کیفیت ترافیک
شما می توانید تمام بازدیدکنندگان در دنیا را به خود جلب کنید. اما اگر آنها به سایت شما می آیند زیرا گوگل به آنها می گوید (به عنوان مثال) منبعی برای رایانه های اپل هستید در حالی که واقعا شما در کار پوشاک هستید. این میزان بازدید کیفیت ندارد. در عوض شما می خواهید بازدیدکنندگانی را جذب کنید که علاقه واقعی به محصولات شما دارند.
2- مقدار ترافیک
هنگامی که افراد مناسب از طریق صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) به صفحات شما راه می یابند مقدار ترافیک شما بهتر می شود.
3- نتایج ارگانیک
تبلیغات بخش قابل توجهی از SERP ها را تشکیل می دهند. ترافیک ارگانیک، ترافیکی است که به ازای آن مجبور به پرداخت هزینه ای برای تبلیغ نبوده اید. سایت هایی که بدون تبلیغ به صفحات نتایج موتور جستجو دست پیدا می کنند در دسته نتایج ارگانیک قرار می گیرند.
سئو سایت چگونه کار می کند؟
شما ممکن است یک موتور جستجو را به عنوان وب سایتی که درون باکس جستجوی آن سوال خودتان را تایپ می کنید. و او با یک لیست طولانی از پیوندها به صفحات وب پاسخ می دهد در نظر بگیرید. این موتور جستجو ممکن است گوگل، Bing یا Yahoo باشد.
درست است اما آیا تا بحال به این فکر کرده اید که پشت این لیست های جادویی چه چیزی وجود دارد؟
نحوه کار آن به این صورت است:
گوگل(یا هر موتور جستجویی که استفاده می کنید) دارای ربات خزنده است که تمام اطلاعات مربوط به تمام محتوایی را که می توانند در اینترنت پیدا کنند را جمع آوری می کند. خزنده ها همه 0 و 1 ها را برای ایجاد فهرست به موتور جستجو باز می گردانند. سپس این شاخص از طریق الگوریتمی تغذیه می شود که سعی می کند تمام داده ها را با درخواست شما مطابقت دهد.
بخش O از SEO- بهینه سازی- بدین مفهوم است، افرادی که همه آن مطالب را می نویسند و آن را در سایت های خود قرار می دهند. حدس می زنند که این مطالب در اختیار شما قرار می گیرند. بنابراین موتورهای جستجو قادر به درک آنچه کاربران سرچ می کنند هستند. نتایجی را به کاربران نمایش می دهند که مورد علاقه آنها باشد.
بهینه سازی می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. از تگ های عنوان و توضیحات متا گرفته تا اندازه مناسب برای لینک های داخلی. همگی در بهینه سازی موتور جستجو تاثیرگذار است.
یادگیری سئو
این بخش از مقاله به شما کمک می کند که هر آنچه در مورد سئو نیاز دارید یاد بگیرید. اگر اصلا با موضوع آشنا نیستید از ابتدا شروع کنید. مقاله راهنمای مبتدیان برای سئو را مطالعه نمایید.
در اینجا یک بررسی کلی انجام می دهیم:
وقت آن فرارسیده تا این تکنیک های جستجوگرها را در سایت خود اعمال کنید. خواه این سایت کاملا جدید باشد یا قدیمی که در حال بهبود آن هستید. این صفحات به شما کمک می کند تا از همه چیز از انتخاب دامنه مناسب سئو گرفته تا بهترین روش های ایجاد پیوند داخلی. شروع کنید!
محتوا و نشانه گذاری های مربوط به آن
تا وقتی که محتوا نداشته باشید یک سایت در واقع سایت نیست. شاید شنیده باشید که محتوا پادشاه است. سئو برای محتوا دارای متغیرهای خاصی می باشد که ما مقاله های ویژه ای در این مورد اختصاص داده ایم. اگر درباره کلمات کلیدی، نحوه نوشتن محتوا و نوع نشانه گذاری مشکل دارید. اگر می خواهید بدانید نوع نشان گذاری که به موتورهای جستجو کمک می کند بفهمد که محتوای شما واقعا چیست، از اینجا شروع کنید. (عوامل رتبه بندی On-Page)
موضوعات موجود در سایت
تا اینجا در مورد محتوا و نشانه گذاری شما را راهنمایی کریدم. اما وقت آن رسیده است تا با robots.txt آشنا شوید و به اطلاعات فنی بپردازید.
موضوعات مربوط با پیوند (Link)
همه آنچه را لازم است در مورد لینک سازی یاد بگیرید عمیقا بررسی کنید. از متن لینک دار(Anchor link) گرفته تا به تغییر مسیر.
این سری آموزش ها را بخوانید تا بدانید چه وقت از nofollow استفاده کنید و آیا وبلاگ نویسی کاربرد دارد یا خیر. اگر بیشتر به جنبه های لینک سازی علاقه دارید (بهبود سئو با لینک سازی) را مطالعه نمایید. یا به راهنمای مبتدی برای ایجاد لینک مراجعه نمایید.
سایر بهینه سازی ها
تبریک می گوییم! با مطالعه مقالات بالا شما به مرور و جستجوهای روزانه جستجوگرها تسلط دارید. اکنون برای برخی مباحث پیشرفته آماده هستید. اطمینان حاصل کنید که با استفاده از بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) ترافیک سریعترین و بهترین زمان را دارد. سپس با سئو محلی آن را به سطح بالاتر برسانید. یا با سئو بین المللی آن را جهانی کنید.
سیر تحول سئو
الگوریتم های موتور جستجو به طور مکرر تغییر می کنند و تاکتیک های سئو در پاسخ به این تغییرات تکامل می یابند. بنابراین لازم است که در این زیمنه دانش خود را به روز نگهدارید.
بروید و سئو کنید!
به یادگیری ادامه دهید:
سئو On-Site چیست؟
سئو Off-Site چیست؟
نحوه رتبه بندی: طرح اصلی 25 مرحله ای سئو
راهنمای مبتدیان برای ایجاد لینک